روز ملی صادرات، یادآور اهمیت توسعه صادرات در شرایط تحریم/ فرصت بزرگ اندیشیدن با صادرات غیرنفتی

به گزارش اخبار ملت: اکبر گداری در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان توسعه تجارت ایران، فلسفه صادرات، را افزایش مقیاس تولید و کاهش هزینه‌های تمام شده اعلام کرد و گفت: اگر تولید، برای بازار داخلی انجام شود، مقیاس تولید محدود است و هزینه‌های ثابت سرشکن نمی‌شوند، در نتیجه تحقیق و توسعه توجیه اقتصادی ندارد و نوآوری کاهش می‌یابد.

گداری با بیان اینکه با نگاه صادراتی، می‌توان برای بازار بزرگ‌تری تولید کرد، ادامه داد: در نگاه صادرات محور، مقیاس تولید افزایش می‌یابد و این امر به کاهش قیمت تمام‌شده، ارتقای نوآوری و توان رقابت محصولات ایرانی در بازارهای جهانی کمک می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: روز ملی صادرات فرصتی است برای یادآوری این واقعیت که توسعه صادرات نه تنها به افزایش درآمد و ارزآوری کمک می‌کند، بلکه امکان تولید پایدار و رقابتی را فراهم می‌آورد. چراکه بدون صادرات، تولید به تدریج کوچک‌تر و محدودتر می‌شود.

گداری در پایان افزود: صادرات، اجازه بزرگ فکر کردن، نوآوری در تولید و رقابت در بازارهای جهانی را می‌دهد. بنابراین فرهنگ‌سازی و تبیین اهمیت صادرات برای بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی ضروری است.

 

همچنین ببینید

به گزارش اخبار ملت: از طریق یک سازوکار قانونی به نام «تجمیع مالیاتی»، آنها مجازند زیان‌های یک پروژه را از سود پروژه دیگر کسر کنند. در عمل، این به معنای آن است که سود حاصل از گنجینه ملی، به جای سرازیر شدن به مخزن خزانه، صرف پر کردن چاله‌های مالی پروژه‌های دیگر می‌شود. این نشتی مداوم، دولت‌ها را به سمت یک استراتژی هوشمندانه سوق داده است: «استراتژی سیلو‌های مالیاتی» یا حصارکشی (Ring-Fencing)؛ رویکردی که هر پروژه معدنی را در یک سیلوی مالی مجزا و غیرقابل نفوذ قرار می‌دهد.

یادداشت و مقاله‌ای از «رضا موسایی» سیاست‌پژوه معدن

خزانه ملی را هم‌چون یک مخزن بزرگ تصور کنید که قرار است از طریق درآمد‌های معدنی پر شود. اما این مخزن یک نشتی بزرگ و پنهان دارد. شرکت‌های بزرگ معدنی، اغلب یک معدن بسیار سودآور را در کنار چندین پروژه اکتشافی پرهزینه و نامطمئن اداره می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *